Tartu VOCO pürib Euroopa elektri- ja hübriidautode tippkeskuseks

Kiired muutused autoturul mõjutavad autotehnikute väljaõpet. Tartu Rakenduslik Kolledž on liitunud Auto-COVE konsortsiumiga, et arendada koos seitsme riigiga uue põlvkonna autotehnika remondi ja hoolduse tippkeskusi. Üks neist saab olema Tartu Rakenduslikus Kolledžis.

 
Euroopa Autotootjate Liidu andmetel kasvas elektriautode müük mullu 28 protsenti ning ühtekokku müüdi Euroopas enam kui 1,1 miljonit elektriautot. Ka Eestis kasvab elektri-ja hübriidautode müük. Juulis müüdud uutest autodest moodustasid elektriautod 6,5% ja hübriidautod koguni 39,1% kõigist müüdud uutest autodest.  


Kolledži direktori Raini Jõksi sõnul on VOCO eesmärk käia kiiresti muutuva ajaga sammu ning toetada uute oskuste õpetamist ja õppimist. „Juba aastaks 2030. peaks Euroopas rohkem kui kolmel sõidukil viiest olema pistikupesa, ning kõik need vajavad ka hooldust ja remonti. Piltlikult öeldes peame sama kiires tempos ja mahus uuendama ka autotehnikute õppe sisu ja –materjale, et tagada teedel sõitvate elektri- ja hübriidautode tasemel hooldus ja remont.“

 
Kuna kogu Euroopas vajatakse uute kutseoskustega autotehnikuid, siis on koolid ja ettevõtted Soomest, Eestist, Lätist, Leedust, Saksamaalt, Hollandist ja Prantsusmaalt moodustatud konsortsiumi, et kiirelt välja töötada uued õppekavad ja õppematerjalid elektri-, hübriid- ja vesinikuautode remondi ja hoolduse erialadel.  Igas riigis- alustavad nende alusel tööd tippkeskused, et omakorda toetada oskuste levikut nii  kutseõppes kui ka juba töötavate autotehnikute seas.  

 
Tartu Rakendusliku Kolledži partneriks on Toyota Baltics. „Elektrifitseeritud autode remondi-ja hoolduse erialade kaasajastamine kiiresti muutuvas keskkonnas on tänuväärne ja vajalik. On oluline, et noored saavad koolist kaasa teadmised ja oskused, mis aitavad neil tulevikutöös edukad olla. Olles koolile elektirfitseeritud autode hooldus- ja remondivajadusete nüansside osas nõuandvas rollis, on meil maaletoojana hea võimalus läbi selle panustada tehnika- ja tehnoloogiahuvilise noorte õpiteekonda,“ selgitas Toyota Baltic AS koolitusjuht Eva Ainsoo.

Auto-COVE konsortsium alustas tippkeskuste projekti juunis ning selle tegevused on planeeritud neljaks aastaks. Selle aja sisse mahub nii kutse- kui kõrgharidusõppe vastavate erialade õppekavade uuendamine ning uute õppematerjalide loomine ja nende rakendamine. Üle 100  tippkeskuste õpetaja saab selle aja jooksul ennast täiendada,  korraldatakse õppijate praktikaprogramme ning pakutakse täienduskoolitusi juba töötavatele autotehnikutele.

 
Kiired muutused autokutseõppes on vajalikud, sest Euroopa rohelise kokkuleppe eesmärkide täitmiseks on otsustatud üle minna elektri- ja hübriidautodele ning keelustada uute bensiini- ja diiselmootoriga autode müük alates 2035 aastast.  Praktikas peavad liikmesriigid kiirelt suurendama nii laadimistaristu arengut aga ka uute roheoskuste õpetamist.