Parim praktikant kõrghariduses – “Praktika avab ukse tööturule!”

Algavad teemakuud – iga kuu keskendume ühele olulisele teemale, mis aitab meil kasvada, õppida ja avastada uusi võimalusi. Alustame praktikakuuga (jaanuar-veebruar), kus rõhk on teadmiste rakendamisel ja uute oskuste omandamisel läbi kogemuste.

Tööandjate Keskliidu konkursil “Parim praktika 2024” valiti taas välja parimad praktikandid ja praktikakohad. Konkursi “Parim praktika 2024” eesmärk on tõsta esile organisatsioone, mis pakuvad üliõpilastele ja kutseõpilastele praktikakohti ning teevad seda silmapaistval moel, tunnetades oma vastutust ühiskonnas ja panustades märkimisväärselt tööjõu järelkasvu arendamisse.

Liis Rossner võitis parima praktikandi tiitli kõrghariduses. Loe lähemalt tema suurepärasest praktikakogemusest!

Mis eriala õppisid ja kus?

Õppisin Tallinna Tehnikaülikoolis tootearendust ja robootikat. Põhikoolis käisin klassivendadega robootika ringis, kus võitsime mitmeid võistlusi, sealt tekkis huvi robotite vastu. Väikesest peale olen tehnika keskel üles kasvanud. Seega inseneeria tundus just õige valikuna.

Kuidas tegid oma erialavaliku ja mis sulle selle eriala ja õppimise juures kõige rohkem meeldis?

Selle eriala õppimise juures meeldis mulle, et õppetöö sai siduda erinevate praktiliste ülesannetega. Näiteks esimesel aastal osalesime sõpradega koolis paadiralli võistlusel, kus pidi nullist paadi projekteerima ja selle iseseisvalt takistustega basseinis sõitma panema. Arvestades seda, et esimesel aastal on õpingud võrdlemisi teoreetilised (matemaatika, füüsika…), oli selline praktiline vaheldus väga mõnus. Lisaks saime selle võistluse eest ainepunktid kirja. Üldiselt õppimise juures meeldis mulle see, kuidas ajapikku tekkisid meil koolis õpigrupid. See tähendas seda, et saime sõpradega koolis kokku ning tegime koos koduseid ülesandeid või valmistusime eksamiteks. See tegi õppimisprotsessi palju lõbusamaks ning asjad said palju kiiremini tehtud.

Praegu õpin Tallinna Tehnikaülikoolis riistvaraarenduse ja programmeerimise magistris ning pean tunnistama, et nüüd toimus õpingukaaslaste leidmine märksa kiiremini.

Räägi oma praktikakogemusest.

Praktikal käisin ABB-s kvaliteedianalüüsi insenerina. Sinna saamisega oli üks huvitav lugu. Otsisin tükk aega, kuhu võiks praktikale minna. Meil ülikoolis toimub selline äge karjäärimess Võti Tulevikku, kus igal kevadel ettevõtted oma praktikapakkumisi ja tegevust tutvustavad. Seal registreerisin ennast ABB avatud uste päevale. ABB avatud uste päeval hakkas minuga kvaliteedi analüüsi labori manager juttu ajama ja proovis mulle praktika kohta laboris maha müüa. Ta ütles, et veaanalüüs on nagu kriminalistika, ainult et uurimisobjektiks on laipade asemel elektroonika. Kursakaaslane kõrvalt ütles, et: “oh, see on täpselt midagi sulle”. Ja nii saatsingi oma CV kandideerimiseks oma tulevasele ülemusele. Varsti juba kutsuti vestlusele ning siis teatati, et mind on valitud praktikale kvaliteedi analüüsi laborisse.

Praktika sujus kenasti. Olgugi, et mul tegelikult eelnevalt väga palju teadmisi elektroonikast ja eriti sagedusmuunduritest polnud, sain kiirelt põhilised asjad selgeks. Üks väga oluline asi oligi see, et praktika juhendajad ei hinnanud mitte niivõrd varasemaid teadmisi, vaid motivatsiooni areneda ja õppida, olles ise sellel teekonnal praktikantidele ka väga palju toeks.

Kõige ägedam asi minu praktika juures oli kindlasti see, kui sain koos juhendajaga Soome komandeeringusse minna. Nägin Soome sagedusmuundurite tehast ning ägedaid laboreid. See, et ABB kaasab praktikandid kohe algusest peale ettevõtte tegevustesse, annab väga palju väärtust juurde.

Kõige rohkem sain teadmisi juurde elektroonikas. Oskan nüüd täitsa hästi seletada, mis on sagedusmuundur ning kuidas see töötab.

Praktika juhendajaga saime me väga hästi läbi. Avastasime, et meil on ka ühised hobid, nt muusika, ning saime ka tööväliselt kokku, et koos muusikat teha ning esinemisteks valmistuda. Arvan, et juhendamise juures on väga oluline see, kuidas juhendatavasse suhtutakse. Minu juhendaja teadis, et mul pole elektroonikas kõige paremad teadmised, ning arvestas tööprotsessi käigus sellega. Isegi kui mingit asja mitu korda üle küsisin, seletas ta rahulikult, kuidas asjad käivad, et ma lõpuks ikkagi asjadest aru saaks. Ja see toimis väga hästi. Ei saagi ju eeldada, et pärast ühekordset seletamist ma kohe oskan ja ka järgmine kord mäletan. Asjade kinnistumine vajab aega ja harjutamist.

Arvan, et noore praktikandi jaoks on oluline, et ta tunneks, et on meeskonna osa. Minul olid ja on siiani väga toredad kolleegid, kes võtsid mind meeskonda vastu ning kaasasid erinevatesse tegevustesse. Näiteks ühised lõunad ja kohvipausid andsid seda kuuluvustunnet väga palju juurde. Kindlasti on ka oluline, et juhendaja ja praktikandi vahel oleks usaldus. Et oleks turvaline keskkond, kus probleeme jagada ja, et praktikandi ideid ja väljaütlemisi ka kuulda võetaks. Sel moel on võimalik igast probleemist jagu saada ning areneda. Kui praktikant tunneb, et ta on üksi jäetud, siis ta ei õpi, arene, ega ka tunne, et tahaks oma karjääri selles ettevõttes jätkata. Juhendaja on nagu võti, mis avab uksed uutele tutvustele ning teadmistele. Juhendaja on see, kes peaks tutvustama praktikandile töökaaslasi, töökeskkonda ning töövahendeid ja olema see turvaline isik, kelle poole murede ja miks mitte ka rõõmudega pöörduda. Minul väga vedas, et sain sellise ägeda juhendaja, kes tekitas tunde, et tööl käia on lahe.

Kindlasti kõige kasulikum asi, mis ma praktikalt sain, olid teadmised. Läksingi praktikale selleks, et õppida ja selle eesmärgi ma ka täitsin. Minu jaoks avas praktika ukse ka tööturule, sest sain võimaluse kohe pärast praktika lõppu samasse kohta tööle kandideerida ning kvaliteedi analüüsi insenerina jätkata. Lisaks andis praktika mulle uued sõbrad.

Lähituleviku eesmärgiks on magistriõpingute lõpetamine. Pikas plaanis soovin luua oma firma. Mind köidab väga põllumajandus ning sooviksin sinna valdkonda robootilisi lahendusi välja mõelda.

Liis Rossner
parim praktikant kõrghariduses 2024